Onze laatste dagen in Noorwegen

29 juni 2023 - Kragerø, Noorwegen

En dan is het onze laatste week in Noorwegen. Het is vandaag maandag en we zitten in Geiranger op de camping. Vandaag een rustdag. Dat is zeker niet erg want het is schitterend weer en aan water zitten en liggen met een boek, kijken naar boten op het water, is prima een dag vol te houden!

Op dinsdag vertrekken we naar onze laatste camping in Randsverk voor twee nachten. Als we wakker worden regent het niet meer, maar het is wel bewolkt en je ziet de wolken nog in het fjord hangen. We gaan via de Trollstigen naar Randsverk, maar of we met dit weer iets gaan zien is de vraag. Onze 1e stop is wederom een waterval.

_DSC1064_DSC1067

_DSC1069

En dan komen we boven aan bij de Trollstigen. We zitten ondertussen in de bewolking en zien eigenlijk niet veel meer. Boven kijken bij het uitkijkpunt heeft geen zin. Je kunt wel zien dat het hier normaal echt druk is want zo groot als deze parkeerplaats is hebben wij ze nog niet gezien. Vanaf dit uitkijkpunt heb je normaal zicht op een smalle, steile bergweg met elf haarspeldbochten over 20 kilometer. Dit ziet zo uit (plaatje van internet).

download

Helaas hebben wij dit niet gezien, maar we hebben er wel op gereden. En dat is al een uitdaging bij goed weer met alle bussen die daar ook naar boven rijden, vol met mensen van het cruiseschip dat in Andalsnes ligt, die naar het uitkijkpunt gaan. Maar nu in de bewolking elf haarspeldbochten is een uitdaging.

We zijn ondertussen wel wat gewend met alle smalle wegen die we hebben gereden, maar dit is toch anders. Pieter vindt het niet echt leuk. Op smalle wegen heb je namelijk stukken waar de weg net iets breder is die met een M staan aangegeven en waar je stopt om elkaar te laten passeren. Nu het bewolkt is zie je niet wie er aan komt, dus kun je ook niet vroegtijdig stoppen bij een M. Komt er dus een bus aan, dan moet je achteruit naar de M om te zorgen dat je elkaar kunt parkeren. Maar we komen in Andelsnes en daar schijnt de zon al weer.

Vanuit daar rijden we via Lom naar Randsverk. In Lom gaan we langs de bekendste bakker van Noorwegen om heerlijke broodjes te halen. Ook staat hier een staafkerk.

_DSC1126

_DSC1129

Op woensdag gaan we de Jotunheimvegen rijden. Een kilometerslange onverharde weg met ongelofelijke uitzichten en een uitgestrektheid landschap met mooie kleuren. De weg loopt langs het meer Vinstre en Kaldfjorden. Maar op de weg daar naar toe komen we wederom mooie spiegelingen tegen en huisjes.

_DSC1086

_DSC1089

_DSC1092_DSC1094_DSC1096

_DSC1102

En dan zien we de Jotunheimvegen liggen.

_DSC1106

We verlaten de weg en gaan de onverharde weg rond het meer op. De 1e 20 kilometer van de weg is het mooiste. Je ziet de huisjes en het water. De laatste 20 kilometer is wat saai en eentonig. Je bent voorbij het meer en er zijn ook geen huisjes meer.

_DSC1113_DSC1116_DSC1118_DSC1119

_DSC1123

En dan is het de laatste dag in Noorwegen. Vandaag rijden we naar Kragero waar we overnachten in een hotel voordat we vrijdag met de ferry naar Denemarken gaan. Na 5 zonnige dagen is het vandaag bewolkt. Onderweg aan het begin een paar foto's gemaakt, maar daarna niet meer. We moeten 450 kilometer rijden en zoals al eerder gezegd doe je daar in Noorwegen een hele dag over.

_DSC1134_DSC1135_DSC1137

_DSC1143

Om 6 uur zijn we in ons hotel in Kragero. Even ergens wat eten en dan morgen met de ferry naar Denemarken.

Onze vakantie in Noorwegen was geweldig! Met de 1e anderhalve week alleen maar mooi weer, volop sneeuw, bevroren meren en watervallen was het volop genieten van het schitterende landschap in Noorwegen. Het verveelde nooit en er viel altijd iets moois te zien! Ook de rest van de vakantie bleef dit zo, al merk je wel dat hoe meer sneeuw en watervallen je ziet, die van het begin blijven je toch het meeste bij. We komen zeker nog een keer in Noorwegen terug!

1. Gerda:
    29 juni 2023
    Jullie hebben genoten zo te lezen. Veilige en fijne reis naar huis!
    Groetjes uut Ruune
  2. Jannie:
    29 juni 2023
    Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt. Nu weer op weg naar huis en dat is ook altijd fijn. (Vind ikzelf altijd). Goede reis.
  3. Susan:
    29 juni 2023
    Was super leuk om een beetje mee te kunnen genieten van jullie reis! Veilige reis terug.
  4. Joke:
    30 juni 2023
    Bedankt voor jullie mooie reisblog met foto's. Volgens mij een heerlijke relaxte vakantie.
    Goede terug reis.