Alesund

23 juni 2023 - Ålesund, Noorwegen

Vanmorgen bij het opstaan regende het niet meer, maar echt mooi weer was het ook niet. Wat gaan we dan doen vandaag? Weer een stuk rijden over een toeristische weg, wandelen of iets anders. Het werd iets anders, namelijk Alesund. Weer even onder de mensen en wat anders dan alle kleine dorpjes waar we tot nu toe waren. Het is een rit van 120 kilometer, maar hier in Noorwegen betekent dit 2,5 uur met de auto, ook omdat je onderweg nog met een ferry naar de overkant moet.

Alesund is een bekend Art Nouveau stadje. Dit zie je terug in de huizen.

_DSC0781_DSC0799

_DSC0783

Toch valt de stad ons wat tegen met 5 jaar terug toen we hier ook waren.

_DSC0779_DSC0780_DSC0784_DSC0793

_DSC0796

Terug rijden we via een andere weg weer naar Loen. Onderweg zien we een cruiseschip richting Alesund varen.

_DSC0812

_DSC0815

_DSC0811

En ook nu weer met de ferry. Wel een andere deze keer. Je kunt zien dat het gebruik maken van de ferry hier heel gewoon is. Voor je het weet staan alle auto's op de boot en zijn we vertrokken en ook bij aankomst is iedereen er zo weer vanaf. Alles gaat tegenwoordig met de telefoon. Ze maken een foto van het kenteken van de auto en je betaald met je creditcard. Sinds corona is contact geld zoals 5 jaar geleden niet meer aan de orde.

_DSC0818

_DSC0820

De laatste stop voor Loen is het begin van het fjord richting Geiranger. Hier varen we aanstaande zondag met de ferry door als we naar Geiranger gaan.

_DSC0827

Als we op het camping komen is het weer opgeklaard. Er is weer blauwe lucht zichtbaar. Voor morgen staat de Loen Skylift op het programma. Dit is de steilste kabelbaan te wereld. Binnen 5 minuten ben je op een hoogte van 1100 meter.