Skylift Loen

24 juni 2023 - Loen, Noorwegen

Vandaag zoals gezegd met de skylift naar Loen. We hebben besloten om direct 's morgens na het opstaan al te gaan, dus om half 10 zitten we al in de lift naar boven. De Loen Skylift, de steilste kabelbaan van Noorwegen, is sinds 2017 in gebruik en brengt je in zes minuten vanaf de fjord naar de top van de berg Hoven op 1011 meter. Je merkt er niets van dat je steil omhoog gaat en het uitzicht op Loen en de omgeving terwijl je omhoog gaat is geweldig.

20230624_092500

Je ziet hieronder het station waar de lift start.

_DSC0848

En het gaat echt stijl omhoog!

_DSC0851

_DSC0863

Boven is een groot terras. Vanaf hier heb je een panoramisch uitzicht over Mount Skåla, het Lovatnet in het oosten (waar onze camping is), de Jostedalsbreen gletsjer, Olden in het zuiden en tot slot het Nordfjord dat zich een weg baant naar Stryn in het westen. De panorama foto hieronder is met de telefoon gemaakt.

20230624_100717

We hebben geluk. Er komt een cruiseschip aan dat richting Olden gaat. Op de foto hieronder zie je Olden liggen.

_DSC0866

_DSC0868_DSC0875

Zoals gezegd ook zicht op het Lovanet meer waaraan onze camping staat en ons uitzicht op het meer en de gletsjer.

_DSC0877

Boven kun je verschillende wandelingen maken. We maken een rondje van 2,2 kilometer naar een hoger gelegen punt. Dit weer over de gebruikelijke padjes en stenen. Ook hier ligt nog sneeuw.

_DSC0881
En om zeker te weten dat je de weg niet kwijt raakt zie je op heel veel punten door mensen gemaakte torens van stenen.

_DSC0885

_DSC0886

_DSC0889_DSC0892_DSC0893_DSC0894

Als we weer beneden zijn zien we volop base jumpers springen. Dit is een erg mooi gezicht om te zien. Zij liever dan ons!

_DSC0900_DSC0901

_DSC0902

_DSC0904_DSC0915

_DSC0917

Als laatste nog een paar mooie foto's van ons meer en de gletsjer die we zien van gisterenavond, later op de avond. Dit uitzicht verveeld nooit! We gaan zo nog even met de auto wat verder langs het meer om te kijken of we dichter bij de gletsjer kunnen komen. Die eventuele foto's volgen morgen.

_DSC7208

Zoals je ziet zijn we niet de enige die fotograferen.

_DSC7217

En zijn er beneden aan het water hele mooie plekje om je camper neer te zetten.

_DSC7231

Morgen gaan we weer verder. Deze keer naar Geiranger. Wederom via een toeristische route, waarbij we het laatste stuk naar Geiranger met de ferry door het fjord gaan.

1. BC:
    24 juni 2023
    Is het weer beter geworden? Afgelopen dagen leken erg bewolkt.