Staafkerk van Urnes

18 juni 2023 - Sogndal, Noorwegen

Vandaag een dagje rustig aan. 's Morgens lekker met een boek bij het huisje, broodjes in de oven en buiten ontbijten aan de picknick tafel met zicht op Sogndal, het dorp aan de overkant dat we zien vanuit ons huisje.

Na de middag toch even op pad naar de staafkerk van Urnes. Om hier te komen moeten we met de ferry van Solvorn naar Urnes. Tijdens het wachten op de ferry wat foto's van het dorp maken.

_DSC0528_DSC0529

_DSC0534

_DSC0538

De plek waar de ferry aan komt.

_DSC0540

Met de ferry in 10 minuten in Urnes. Hieronder Solvorn vanuit de ferry.

_DSC0545

En het zicht op Urnes in de verte.

_DSC0549

_DSC0552

Als we dichterbij komen zie je in de verte de staafkerk al.

_DSC0550

_DSC0551

Nadat we aan de overkant zijn is het nog een behoorlijke klim omhoog naar de staafkerk.

_DSC0555

Deze keer niet alleen foto's van de buitenkant, maar ook van de binnenkant. We kopen een ticket om binnen te kunnen kijken. Er is zelfs een mevrouw die de geschiedenis van de kerk vertelt. De kerk is nog steeds in gebruik voor de mis of bij een begrafenis.

_DSC0556

Versieringen aan de buitenkant van de kerk.

_DSC0558

En de binnenkant.

_DSC0563

_DSC0566_DSC0565

_DSC0571

Nog een laatste foto voor we aan de wandeling naar beneden naar de ferry beginnen.