Dag 16 en 17 - Van Aurdal naar Oslo

7 augustus 2018 - Oslo, Noorwegen

En dan onze laatste route, van Aurdal naar Oslo. Op de route valt niet veel te zien. Het zijn vooral rechte wegen die we rijden, autowegen, waar je 90 mag. We gaan dan ook iets sneller dan de voorgaande dagen!

Onderweg nog wel twee staafkerken bekeken. De eerste al op 15 kilometer van de camping in Reina.

_DSC5290

_DSC5291

_DSC5298

De volgende per toeval onderweg. Dit was ook een minder mooie kerk.

_DSC5306

En dan zijn we in Oslo. We checken in bij ons hotel, wederom een Thon hotel, in het midden van de stad. Aan het eind van de middag de stad in. Als eerste richting Aker Brygge. Dit is een oude scheepswerf die is omgebouwd tot  een uitgaans- en winkelgebied in de haven van Oslo. Je ziet een combinatie van oude loodsen en moderne architectuur. Echt bijzondere gebouwen om te zien, waar niet alleen winkels en restaurants zitten, maar ook appartementen en bedrijven.

En ja hoor, ook in deze haven een cruiseschip.

_DSC5315

En we zien ook de Stena Line. Met deze boot gaan van woensdagavond terug van Oslo naar Denemarken.

_DSC5311

De volgende morgen na het ontbijt gaan we de stad te voet verkennen. Zoals al gezegd, er waren geen fietsen te huur. Boven een aantal straten hangen hele grote beren.

_DSC5328

_DSC5330

_DSC5332

_DSC5337

Na een aantal uren winkelen besluiten we nogmaals bij de fietsverhuur te kijken of er toch geen fietsen te huur zijn. Maar helaas, alles is toch echt verhuurd. Er is nog een andere optie, en dat is Oslo City Bike. Deze fietsen staan op heel veel verschillende plekken in de stad. Je download een App, koopt een dagkaart voor 5 euro en kunt m.b.v. deze App gebruik maken van de fietsen. Met de App unlock je een fiets en lock je de fiets ook weer op een volgend verzamelpunt. Je mag maximaal 3 kwartier op de fiets rijden, voordat je de fiets weer op een willekeurig verzamelpunt terug moet brengen. Wil je verder fietsen, dan pak je op dat punt weer een nieuwe fiets.

We wisten niet goed wat we van dit systeem moesten vinden, maar het werkt echt goed. Je fietst een stuk, zet de fiets  daar weer terug bij een verzamelpunt, kijkt wat rond en pakt weer een nieuwe fiets naar het volgende punt. Het voordeel was ook dat we vanavond voor het eten bij Aker Brygge met de fiets konden!

_DSC5366

Als eerste met de fiets naar het Opera gebouw. De foto hieronder is niet van vandaag, maar van gisterenavond.

_DSC5326

Vanavond na het eten ook nog even naar het Opera gebouw gefietst.

_DSC5367

_DSC5369

En nog een paar foto's vanaf het plein voor het Opera gebouw vanavond.

_DSC5370

_DSC5371

Met de fiets vandaag ook nog naar het koninklijk paleis van Oslo geweest. Er stonden allemaal mensen voor het paleis. Wij dachten in de rij om naar binnen te gaan, maar dat bleek toch iets anders.

_DSC5345

Om half 2 was namelijk de wisseling van de wacht. Ik vond dit niet echt bijzonder. Het was net een toneelstukje dat opgevoerd werd. Eerst aan de voorkant van het paleis. Toen dit afgelopen was liep iedereen verder en ook om het paleis en toen bleek het aan de achterkant verder te gaan. Maar ja, we hebben het wel gezien!

_DSC5349

_DSC5352

_DSC5357

En daarna lopen we weer naar een verzamelplaats om een fiets op te pakken.

_DSC5364

Morgen onze laatste dag van de vakantie in Noorwegen. Nog een halve dag en dan rond half 5 richting de haven. Vanaf half 6 inchecken bij Stena Line voor de boot die om half 8 vertrekt.

1. BC:
    8 augustus 2018
    Is het nu al afgelopen...
  2. Petra:
    8 augustus 2018
    Ja Beert, helaas wel. De 2,5 week zijn omgevlogen, maar we hebben wel het idee dat we echt vakantie hebben gehad en veel gezien. Vandaag nog een half dagje in Oslo en dan de terugreis.