Dag 15 - Van Gjerde naar Aurdal

6 augustus 2018 - Oslo, Noorwegen

De bedoeling was om vanmorgen eerst naar de Bergsetbreen gletsjer te wandelen, maar helaas, het weer werkte niet mee. Het was droog, maar de lucht zag er dreigend uit. Dan maar een uurtje langer in bed en na het inpakken vertrokken voor onze route naar camping Aurdal Fjord camping.

Als eerste nemen we de toeristische route naar Lom. Onderweg komen we een mooie, witte kerk (geen staafkerk) aan het water tegen.

_DSC5231

De route is erg mooi, maar hoe verder we rijden, hoe minder het weer wordt. Het waait vandaag ook voor het eerst en het voelt daardoor een stuk frisser.

_DSC5240

_DSC5243

En dan komen we via de Sognefjellet, een toeristische route, op de hoogvlakte. Een schitterende hoogvlakte, we zitten op ongeveer 1500 meter, met een landschap van rotsen, mossen, sneeuw en ook de nodige gletsjers op een rij. Door het weer, het is koud, winderig en slechts 6 graden, is het maken van foto's geen doen. Mooie foto's zijn niet te maken. Maar toch eentje. Mochten we ooit terug komen in Noorwegen, dan zal deze toeristische route zeker in onze route worden opgenomen!

_DSC5246

Onze eerste stop is Lom. In Lom bekijken we de staafkerk, één van de grootste van Noorwegen.

_DSC5252

_DSC5253

_DSC5258

Tja, en dan moeten we toch ook even naar Bakkeriet i Lom, de beroemde bakkerij van Lom. En dat deze bakker beroemd is, zie je al als je aan komt lopen. Er staat niet alleen een rij binnen, maar de rij loopt ook buiten verder. En ja, ook wij gaan buiten in de rij staan. Met de nodige, lekkere broodjes, muffins en scones, komen we weer buiten. Ze zijn ook echt lekker! Voor nu eentje op het terras en de andere morgenvroeg als ontbijt. Niet helemaal gezond, maar het is vakantie!

IMG-20180806-WA0003

IMG-20180806-WA0006

IMG-20180806-WA0005

Vanuit Lom rijden we verder en komen we na een klim wederom op een hoogvlakte. Ook deze route is erg mooi, maar het weer is niet veel beter geworden boven op de berg. Je ziet wel blauwe lucht, maar het is nog steeds heeeel koud!

_DSC5263

_DSC5266

_DSC5271

Eerst groeien er nog wel wat bomen, maar als we nog hoger komen is het weer alleen stenen, grind en mos. Wel een bijzonder maanlandschap.

_DSC5273

_DSC5276

_DSC5279

Op de foto hieronder, het is volgens mij niet te zien, loopt langs het water ook een toeristische route. Je kunt deze route rijden met de auto, maar dat doen wij vandaag niet. Voor Pieter wel bijzonder want hij heeft hier vroeger gefietst. Voor zover ik kan zijn is het wel een mooie route langs het meer, als is het net als een eerdere route van ons een gravelweg. Ook iets op het lijstje voor een volgende keer!

_DSC5280

En dan zijn we om 5 uur op de camping. Het was vandaag een route van 300 kilometer, dus wat later  dan normaal op de camping. We zijn blij dat we normaal routes van ongeveer 150 kilometer op een dag hadden, want 300 is wel wat veel. je rijdt gemiddeld 60 kilometer, dus dan ben je toch 5 uur aan het rijden voor 300 kilometer.

De foto's van de camping zijn van vanmorgen, maandag. De wind van gisteren is weg en het is weer windstil. Onze cabin staat aan de rand van de camping en kijkt uit op de weg. Voor ons is een meer. In tegenstelling tot onze vorige campings, is dit een 'echte' camping: groot, van alles te doen, strandje bij het water, trampolines in het water, bootjes aan het water, etc. Helaas niet voor ons, want wij gaan weer verder richting Oslo.

Ik schrijf dit verslag dan ook vanuit onze hotelkamer in Oslo. Zo de stad in, rondkijken en ergens wat eten. Morgen waarschijnlijk met de tram de stad door. Fietsen gaat morgen niet. Alle fietsen zijn helaas verhuurd aan cruiseschepen en touringcars. Mogelijk woensdag, maar dat is afhankelijk van het weer. Er is voor woensdag regen voorspelt.

_DSC5286

_DSC5287