Dag 14 - Gjerde

4 augustus 2018 - Gjerde, Noorwegen

Vandaag geen reisdag, maar een  dag in het Jostedalsbreen National Park. We gaan wandelen naar de Nigardsbreen gletsjer. Deze gletsjer is zeer toegankelijk en je kan het blauwe ijs van zeer dichtbij bekijken.

Vanaf de parkeerplaats lopen we naar een bootje. Dit bootje brengt ons een stukje richting de gletsjer. Je kan dit stuk ook lopen, maar een waarschuwingsbord geeft aan dat dit lastig is door het hoge water.

Na een korte tocht in de boot over het meer lopen we naar het begin van de gletsjer. Dit is toch nog een hele wandeling omhoog over rotsen.

_DSC5201

_DSC5204

_DSC5206

Je kunt echt heel dicht bij de gletsjer! Ook zien we al mensen op de gletsjer lopen. Omdat veel mensen aangeven dat dit niet leuk is, je loopt met zijn alleen aan een touw waaraan je vast zit omhoog, hebben we besloten toch maar niet zelf op de gletsjer te gaan lopen. Je kunt er zo dichtbij, dat het ook vanaf dit punt al erg mooi is! Het ijs is echt heel blauw! Echt bijzonder om te zien.

_DSC5207

_DSC5216

_DSC5220

_DSC5221

_DSC5222

En natuurlijke moeten er ook foto's van de meiden met de telefoon voor de gletsjer worden gemaakt! Mama en papa fotograferen stiekem mee.

_DSC5223

_DSC5224

_DSC5225

Lisa wil graag helemaal terug naar beneden lopen en niet met de boot. Dat doen we dan ook uit. Helaas wel af en toe een paar regendruppels, maar dat is geen probleem. Door het wandelen hebben we het warm genoeg. We zoeken onze weg over de keien, het grind en over houten bruggetjes waar je niet kan lopen. De route valt mee, al hebben mama en Laura wel natte voeten als ze bij de auto zijn!

_DSC5226

_DSC5227

_DSC5228

_DSC5229

Bij het camping aangekomen eerst maar even onder de douche. Dat kan nu mooi want de meeste campers en tenten hebben de camping vanmorgen verlaten. Er zijn drie douches met zijn allen en dat is niet veel en vaak wachten. Maar nu lukt het prima om allemaal even te douchen.

Tja, en dan na het douchen ga ik de informatiefolder lezen en zie ik dat er nog een mooie wandeling naar een gletsjer is, de Bergsetbreen gletsjer. Dit is ongeveer een uur wandelen vanaf de parkeerplaats. De meiden zien dit vandaag niet meer zitten (haren nat, net onder de douche geweest) en willen graag morgenvroeg voordat we verder reizen naar onze laatste camping. Dat gaan we dan ook doen. Morgen echt vroeg op, en om half 10 eerst een rondje lopen naar de gletsjer, voordat we aan de langste route van de vakantie beginnen, 300 kilometer richting Oslo. Dan maar later op de volgende, onze laatste camping, voordat we nog 2 nachten in Oslo zijn.

1. Sandra Simanowski:
    Ziet er erg mooi uit!!
    Geniet nog ff van de laatste dagen
  2. Corine:
    4 augustus 2018
    Jullie worden nog wandelaars. Top !
  3. Lisette Meulenkamp:
    4 augustus 2018
    Wauw, ziet er echt gaaf uit !!
  4. Rini:
    4 augustus 2018
    Prachtig die gletsjer met dat blauwe ijs! En Petra, je houdt het mooi vol met je logboek 👍😄.
  5. Gerda:
    5 augustus 2018
    Prachtig die foto's van de gletcher. Geniet nog maar lekker met elkaar!
  6. Martine:
    5 augustus 2018
    Prachtige foto's, de ene nog mooier dan de andere.
    Geniet er nog van en veel plezier in Oslo.
  7. BC:
    5 augustus 2018
    Zo, zo, een van de eerste foto's heeft een nummer va 4326, een van de laatste foto's (dag 14) heeft nummer 5229. Een ruime 900 stuks aan foto's (in twee weken tijd)!