Dag 12 - Van Geiranger naar Gryta

2 augustus 2018 - Olden, Noorwegen

Vanmorgen de auto weer gepakt voor onze volgende bestemming, Gryta. Na een bezoek aan de bakker en een laatste blik op Geiranger aan de klim naar boven begonnen.

_DSC5046

De eerste boot ligt al in de haven, dus de eerste touringcars en Renault auto's gaan ook al weer de berg op richting uitkijkpunt. Zoals beloofd een paar foto's van dit autootje. Het is wel een grappig autootje, maar of het leuk is om achter elkaar te zitten in de auto i.p.v. naast elkaar ..

IMG_2532

IMG_2540

Ook boven weer een prachtig landschap. Het lijkt op een soort van maanlandschap met her en der nog restanten sneeuw of een gletser.

IMG_2545

IMG_2543

Tja, en dan dachten we dat we wisten wat een toeristische route was, totdat Pieter bij Grotli niet via de tunnel verder ging, maar via een alternatieve route. Dit keer was de weg niet verhard, maar was het een weg van zand en gruis. Uiteindelijk viel dit nog mee om te rijden, maar we dachten eerst wel 'waar zijn we aan begonnen'. Auto's met caravans werd afgeraden de weg op te gaan, maar ja, we kwamen natuurlijk wel een aantal Nederlandse auto's met caravan tegen. De weg leverde wel weer prachtige plaatjes op!

_DSC5055

_DSC5057

_DSC5058

_DSC5059

_DSC5061

_DSC5062

_DSC5064

Onderweg worden we ook nog opgehouden door een kudde koeien.

IMG_2546

En dan na een kilometer of 30 over gruis en zand volgen we weer de normale weg.

_DSC5076

_DSC5077

_DSC5079

Rond half 2 zijn we al bij de camping. We kunnen gelukkig al in de cabin (normaal vanaf 3 uur). Even alles uitpakken, kopje koffie en thee, en dan op pad naar de Briksdal Glacier om deze gletsjer te bekijken. We weten niet goed wat we moeten verwachten, want we zitten in een dal, maar zien de gletsjer in de verte wel.
Je kan te voet de richting de gletsjer wandelen, maar ook met een trolicar. En daar laatste hebben wij gedaan. Je wordt met de trolicar naar boven gebracht, waarna je nog een kwartier omhoog wandelt richting de gletsjer. Daar blijkt dat het bezoek aan de gletsjer zeker de moeite waard is en er genoeg te zien is. Uit informatie blijkt dat deze gletsjer de afgelopen jaren wel een heel stuk kleiner is geworden.

_DSC5130

_DSC5108

IMG_2604

_DSC5120

_DSC5123

Halverwege de route rijd je vlak langs de waterval. Om niet nat te worden hebben we een zeil over onze benen, maar ook de jas dicht doen en de muts op doen kan geen kwaad. Je wordt echt nat!

_DSC5128

Na de rit met de trolicar lopen we ook nog even zelf omhoog richting de waterval.

_DSC5143

Aan de andere kant is ook nog een waterval.

_DSC5135

En natuurlijk vandaag ook nog een paar trollen. Dit keer in de souvenirwinkel.

_DSC5131

En ons onderkomen voor vannacht op camping Gryta. Het uitzicht is wederom prima!

_DSC5159

_DSC5160

1. BC:
    3 augustus 2018
    Die eerste foto is wel heel erg mooi!